• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
5

شخم زمستانه در شالیزارهای گیلان آغاز شد

  • کد خبر : 2320
  • ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه در شالیزارهای استان به صورت موردی شروع شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی برنج‌نیوز، علی موسوی با بیان اینکه شخم زمستانه در اکثر شهرستان‌های گیلان به صورت موردی شروع شده است، گفت: امسال بارندگی‌های خوبی را در استان شاهد بودیم و انجام شخم زمستانه راهکاری بسیار مناسب برای حفظ این منابع آبی ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و تامین آب برخی از این شالیزارها از سد سفیدرود تامین نمی‌شود، افزود: به کشاورزان این شالیزارها توصیه داریم حتما نسبت به انجام شخم زمستانه در این اراضی ارزشمند اقدام کنند.

موسوی ادامه داد: شخم زمستانه که سبب از بین رفتن پناهگاه زمستانی آفت‌ها به خصوص کرم ساقه خوار برنج می‌شود و تا پایان دی ماه سال‌جاری میزان درصد انجام شده اطلاع رسانی خواهد شد.

وی تصریح کرد: افزایش حاصلخیزی خاک، صرفه‌جویی در میزان مصرف آب از مزایای شخم زمستانه مزارع برنج است و این امر در نهایت منجر به کاهش هزینه تولید برنج استان می‌شود.

معاون امور تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: شخم زمستانه به دلیل استفاده بهینه در منابع آبی موجب کاهش هزینه تمام شده قیمت برنج می‌شود و توصیه‌های لازم در این خصوص به کشاورزان اعلام شده است.

وی به رشد مکانیزاسیون در تولید برنج استان اشاره کرد و گفت: صد درصد عمده شخم زمستانه و شخم اولیه مزارع برنج در گیلان به صورت مکانیزه انجام می شود و پیش بینی می‌شود، کشت برنج نیز در ۷۰ درصد شالیزارهای گیلان به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

موسوی تصریح‌کرد: شخم زمستانه توان خاک را در حفظ آب بالا می‌برد و به زودی شاهد خواهیم بود که در ۵ تا ۶ درصد شالیزارهای گیلان شخم زده شوند.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=2320

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.