• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی مازندران پرداخت شد

  • کد خبر : 2375
  • ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران گفت:از ابتدای امسال تاکنون برای تثبیت و حفظ اشتغال، افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد واحدهای جدید 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به 37 هزار نفر از بهره‌برداران کشاورزی پرداخت شد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی برنج‌نیوز، حسین نگهدار معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با توجه به تحریم‌هایی که بر کشور حادث شد اما توانستیم موفقیت‌های خوبی در اجرای پروژه های جهش تولید و اقتصاد مقاومتی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه بخش کشاورزی بیشترین عملکرد و تاثیرگذاری را نسبت به سایر بخش‌ها در زمینه اشتغالزایی و افزایش تولید داشته است، ادامه داد: در حال حاضر هفت پروژه به عنوان پروژه مصوب جهش تولید برای سال آینده در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران افزود: تامین امنیت غذایی از چالش‌های عمده کشورهای جهان بویژه کشورهای در حال توسعه است که با توجه به رویکرد حمایتی بخش کشاورزی، پیشرفت و توسعه‌ خوبی در این بخش از سوی بهره‌برداران رقم می‌خورد.

این مسؤول امور اقتصادی بخش کشاورزی مازندران با بیان اینکه بخش کشاورزی به دلیل دارا بودن وظیفه تامین غذای مورد نیاز کشور، تحقق امنیت غذایی و استقلال سیاسی و اقتصادی و توسعه پایدار یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود، گفت: بخش کشاورزی نقش محوری در تولید غذا، اشتغال، حفاظت از منابع طبیعی و بهبود زندگی کشاورزان دارد.

نگهدار اضافه کرد: با توجه به اینکه بخش کشاورزی منجر به رشد اقتصادی کشور شد، به همین منظور برای رسیدن به ظرفیت‌های مهمی مانند افزایش عملکرد، افزایش سطح زیرکشت و ارتقا سطح کیفی محصولات کشاورزی، باید بی‌توجهی‌ها بر بخش کشاورزی کاسته شود چراکه بی توجهی به کشاورزی سبب خروج ارز از کشور و افزایش واردات خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در مقطعی ایران به عنوان وارد کننده گوشت مرغ مطرح بود اما اکنون مازندران به تنهایی توانسته ۱۲ درصد گوشت سفید کشور را تولید ‌کند، ادامه داد: مازندران در تولید محصولاتی مانند برنج، کیوی، جوجه یکروزه و مرکبات به عنوان محور تولید است و توانستیم در کشور سرآمد باشیم و حتی به خارج از کشور صادر کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۷.۸ درصد کل محصولات کشاورزی کشور در مازندران تولید می شود، افزود: ۲۳ درصد اشتغال و ۱۰.۵ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور مربوط به مازندران است.

این مسؤول ضریب اسمی مکانیزاسیون در مازندران را ۲.۹۹ اسب بخار در هکتار اعلام کرد که رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده است.

نگهدار با اشاره به اینکه اگر به دنبال رشد در بخش مکانیزاسیون هستیم ضرورت دارد اعتباراتی در این بخش اختصاص پیدا کند، ادامه داد: سال گذشته ۷۳ میلیارد تومان برای خط اعتباری مکانیزاسیون اعتبار اختصاص پیدا کرد و ۱۸۷ درصد این اعتبار جذب شد.

وی افزود: برای امسال ۱۰۲ میلیارد تومان از محل خط اعتباری مکانیزاسیون مصوب شد که تاکنون توانستیم ۱۰۹ میلیارد تومان اعتبار جذب کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: هدفمان از جذب اعتبارات مکانیزاسیون این است که بتوانیم کشت مکانیزه را در استان افزایش دهیم.

این مسؤول برنامه ریزی برای کشاورزی مازندران یادآور شد: امروزه صنعت کشاورزی نقش بسیار خوبی را ایفا کرده است و سهم تولید ناخالص داخلی بخش کشاورزی در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با سال گذشته از ۴۶.۲ درصد به ۴۹.۶ افزایش پیدا کرده است.

نگهدار اظهار کرد: اگر در بخش کشاورزی به دنبال فعالیت‌های کلان هستیم باید اولویت‌‌بندی داشته باشیم و بر اساس اصل نیاز و استقرار بتوانیم طرح‌های این بخش را بر اساس اولویت جانمایی کنیم و در آینده شاهد افق روشنی در کشاورزی باشیم.

وی تصریح کرد: توسعه کمی و کیفی تولیدات گلخانه ای محصولات زراعی و باغی، احداث نهالستان با دارا بودن مجوز از موسسه ثبت گواهی، پرورش گیاهان دارویی، احداث باغ در اراضی شیبدار و احداث بانک نشا از اولویت‌های بخش کشاورزی است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی مازندران خاطرنشان کرد: دو سال اخیر استفاده از پهپادها در مزارع کشاورزی در دستور کار قرار گرفت تا بتوان با استفاده از فناوری‌های روز در کشاورزی در راستای کشاورزی علمی گام برداریم.

این مسؤول با بیان اینکه ظرفیت‌های خوبی در صنعت دام و طیور مازندران وجود دارد، ادامه داد: باید با گذر از دامداری سنتی به صنعتی از ظرفیت‌های بلااستفاده در مازندران بهره‌گیری شود.

وی به تکمیل حلقه‌های زنجیره گوشت مرغ در صنعت طیور استان اشاره کرد و افزود: پرورش کبک و بلدرچین در اولویت فعالیت‌های جهاد کشاورزی مازندران قرار گرفته است.

نگهدار ادامه داد: پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی، پرورش ماهی در قفس، پرورش ماهیان سردآبی و گرمابی از اولویت‌های ما در بخش شیلات است که در سال آینده هم به آن پرداخته خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: با توجه به نیازمندی استان مازندران ضرورت دارد در مسیر اصلاح ساختار شالیکوبی ها، تغییر خط کشتار در کشتارگاه های صنعتی و برندسازی و بسته‌بندی برنج و مرکبات گام برداریم که دراین زمینه فعالیت‌های خوبی انجام شد و ادامه دار خواهد بود.

این مسؤول از فعال سازی پروژه‌های راکد و نیمه فعال بخش کشاورزی در مازندران خبر داد و گفت: با تزریق تسهیلات بانکی به استان تمامی طرح‌های بخش کشاورزی که به دلیل نوسانات و مشکلات اقتصادی نیمه فعال شده اند به چرخه تولید بر می گردند.

نگهدار اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون برای تثبیت و حفظ اشتغال، افزایش تولید محصولات کشاورزی و ایجاد واحدهای جدید دو هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به ۳۷ هزار نفر از بهره‌برداران کشاورزی پرداخت شد و برای یک‌هزار و ۶۶۹ نفر اشتغال جدید ایجاد شد.

وی با بیان اینکه، روند دریافت نهاده از طریق کشاورز کارت ادامه دارد، تاکید کرد: در بند الف تبصره ۱۸ ماده ۵۲ قانون الحاق، دو هزار و ۸۹۴ نفر برای دریافت این تسهیلات به بانک معرفی شدند که تاکنون ۸۳۱ نفر ۳۵۴ میلیارد تومان از این تسهیلات را دریافت کردند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی مازندران به دریافت اعتبارات روستایی و عشایری اشاره کرد و افزود: سهم بخش کشاورزی از این محل از ۴۵ درصد به ۷۴ درصد افزایش پیدا کرد و تاکنون ۷۴۳ نفر از کشاورزان از این تسهیلات استفاده کردند.

این مسؤول در پایان با بیان اینکه برای ارتقاء امنیت غذایی و افزایش تولید و کاهش وابستگی به واردات با اتکا بر تولید داخلی نیاز است فرهنگ تجارت الکترونیک را در جامعه کشاورزی برای خرید نهاده‌های کشاورزی از طریق کشاورز کارت در دستورکار قرار دهیم، خاطرنشان کرد: ۱۸ میلیارد تومان در مرحله نخست برای کشاورزی مازندران اختصاص پیدا کرد و تاکنون سه هزار نفر از کشاورزان به بانک عامل معرفی شدند و ۲.۷ میلیارد تومان به ۱۹۶ نفر از کشاورزان اخصتاص پیدا کرد.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=2375

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.