• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

شخم زمستانه ۴۵ درصد شالیزارهای گیلان

  • کد خبر : 2503
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹
معاون جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اجرای شخم زمستانه در ۴۵ درصد از شالیزارهای استان، گفت: بیش از ۱۰۷ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای گیلان شخم زده شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی برنج‌نیوز، سید علی موسوی با اشاره به اینکه استان گیلان ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد، اظهار کرد: با نزدیک شدن به سال زراعی شالیکاران گیلانی زمین‌های خود را برای کشت برنج آماده می‌کنند.

وی انجام شخم زمستانه شالیزارها را یکی از اقدام شالیکاری برای آماده سازی زمین‌ها عنوان کرد و گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در سال‌های اخیر تلاش شده تا با آموزش‌های و اطلاع رسانی کافی شالیکاران را به بهره گیری از نزولات جوی برای انجام شخم شالیزارها ترغیب کنیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار هکتار از ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری استان شخم زمستانه زده شده است، افزود: این میزان معادل ۴۵ درصد مجموع شالیزارهای استان گیلان است.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با سال گذشته مقداری کاهش داشته‌ایم که مربوط به کاهش نزولات آسمانی است، گفت: افزایش حاصلخیزی خاک، کاهش آفات برنج به ویژه کرم ساقه خوار و امکان استفاده به موقع از کودهای پایه تنها بخشی از مزیت‌های انجام شخم زمستانه در شالیزارها است.

موسوی با اشاره به مشکلات ناشی از منابع آب کشاورزی در سال‌های اخیر، اظهار کرد: استفاده از نزولات آسمانی در آماده سازی زمین در استفاده بهینه از منابع آبی بسیار تأثیرگذار است.

وی با بیان اینکه گیلان بعد از مازندران دومین استان تولید کننده برنج کشور است، گفت: سالانه هزار و ۱۰۰ تُن شلتوک و ۷۵۰ هزار تُن برنج سفید از آن تولید می‌شود.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=2503

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.