• امروز : پنج شنبه - ۲۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

عملکرد تولید برنج بهتر از پارسال است

  • کد خبر : 3388
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱:۵۶
عملکرد تولید برنج بهتر از پارسال است
مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه برداشت برنج در دست انجام بوده و محصول ازنظر عملکرد نسبت به سال قبل بهتر است، افزود: تاکنون برداشت عالی بوده و افرادی که برای تبدیل برنج می‌روند نیز رضایت دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛  علی‌محمد رمضانی افزود: برخی کشاورزان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد برنج سفید از تبدیل شلتوک گرفته‌اند، گفت: این به آن معناست که ۶۰ تا ۶۵ درصد برنج تجاری است و مابقی برای مصرف مناسب بوده اما تجاری محسوب نمی‌شود و ممکن است نیم دانه باشد.

وی با اظهار اینکه برداشت محصول در سطح حدود چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع برداشت‌شده است، افزود: از این میزان ۶۲ هکتار به‌صورت سنتی و بقیه مکانیزه برداشت‌شده است.

رمضانی درباره ضایعات برنج با بیان اینکه هنگام برداشت ضایعات نداریم، گفت: اوایل برداشت مکانیزه کشاورزان اطلاعات دقیقی نداشتند و قبل از ساعت ۹ صبح برداشت می‌کردند که آن موقع ریزش زیاد بود و اکنون کشاورزان به این دانش رسیدند که زمان مناسب برداشت ساعت ۱۰ صبح است تا برداشت انجام شود.

مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران، ریزش ۳۰ تا ۳۵ کیلوگرم برنج در فرایند برداشت را امری طبیعی و عادی دانست.

وی با بیان اینکه بازار برنج‌های پر محصول مانند ندا، نعمت، فجر و غیره بهتر از برنج‌های وارداتی است، گفت: دغدغه بالا رفتن قیمت نهاده‌ها از یک‌سو و هزینه‌های بالای تبدیل از سوی دیگر کشاورزان را رنج می‌دهد.

وی با عنوان اینکه قیمت‌گذاری مناسب برای تبدیل برنج باید صورت گیرد، واردات برنج را از دیگر دغدغه‌های کشاورزان بیان کرد و گفت: موقع برداشت برنج شاهد واردات هستیم.

رمضانی با بیان اینکه برخی از واردکنندگان مدعی آن هستند که دغدغه دهک ۵ و ۶ جامعه را دارند، افزود: این در حالی است که طی یک دهه گذشته اگر بررسی کنیم، میزان افزایش قیمت برنج خارجی بیش از برنج داخلی بوده است.

مسئول دفتر برنج جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مردم حتی بی‌کیفیت‌ترین برنج داخلی را به برنج‌های وارداتی ترجیح می‌دهند، گفت: متأسفانه واردات بی‌رویه و بی‌هنگام است و میزان واردات را دقیق اعلام نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه متولی تولید برنج ما هستیم و در بهترین ایام سال فروردین و اردیبهشت که مردم به تفریح می‌روند، کشاورز وارد زمین شالی برای کشت و کار می‌شود و در گل‌ولای فرو می‌رود، گفت: از سوی دیگر در ماه‌های مرداد و شهریور که دیگران برای تفریح به ساحل و لب آب می‌روند، کشاورز در گرمای سوزان به برداشت برنج می‌پردازد.

رمضانی با عنوان اینکه غیر از مازندران و گیلان ۱۶ استان دیگر برنج‌خیز هستند، گفت: سرانه مصرف برنج هر ایرانی ۳۳ کیلوگرم در سال است و باید میزان نیاز به واردات ارزیابی و بررسی شود.

وی با اظهار اینکه مازندران ۴۴ درصد برنج کشور را تأمین می‌کند، گفت: واردات برنج باید مدیریت شود و طی چند سال گذشته با پیگیری‌های مجمع نمایندگان و مسئولان، اندکی واردات مهارشده است.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=3388

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.