• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
3

ثبت سفارش ۴۶۰ هزار تن برنج

  • کد خبر : 3973
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۰ - ۴:۵۳
ثبت سفارش ۴۶۰ هزار تن برنج
حسن عباسی معروفان سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با پایان ممنوعیت فصلی، واردات برنج از اول آذر آغاز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ او گفت: علی رغم آنکه واردکنندگان در طول دوران ممنوعیت به آزادسازی واردات فشار آوردند، اما در راستای حمایت از تولید داخل همچنان قانون اجرا شد.

عباسی معروفان ادامه داد: با توجه به ممنوعیت واردات برنج توسط بخش خصوصی طی ۴ ماه، بازرگانی دولتی اقدام به بیش از ۱۰۰ هزار تن برنج کرد که بنابر مصوبه‌ای قرار است به ۱۵۰ هزار تن برسد تا برنج گران نشود.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد درباره آخرین وضعیت واردات گفت: بنابر آمار بالای ۶۵۰ هزار تن برنج وارد کشور شده که با احتساب تولید داخل ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن دیگر وارد شود که ۴۶۰ هزار تن ثبت سفارش صورت گرفته است.

او ادامه داد: گرچه واردکنندگان اذعان می‌کنند که به سبب گرانی برنج ایرانی، تقاضا برای خرید برنج خارجی افزایش می‌یابد یا به عبارت دیگر تقاضا به سمت برنج خارجی سوق پیدا می‌کند، اما در حقیقت خریداران برنج داخلی و برنج خارجی با یکدیگر متفاوت اند.

به گفته عباسی معروفان، با وجود آنکه مصرف کنندگان برنج خارجی قدرت خرید برنج داخلی را ندارند، بنابراین بازار برنج این ۲ نوع محصول از یکدیگر متفاوت است و تمایل به واردات بیشتر از سوی واردکنندگان موجب شده تا تولید روی دست تولیدکننده بماند.

این مقام مسئول گفت: بازرگانی دولت مسئولیت دارد تا در مواقعی که بازار از تعادل خارج می‌شود، با ورود به بازار و عرضه محصول از التهاب بازار جلوگیری کند. کما اینکه هم اکنون هر کیلو برنج هندی ۱۱۲۱ با نرخ ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان بدست مصرف کننده می‌رسد، در حالی که اگر بازرگانی دولتی نباشد، بخش خصوصی حاضر به عرضه کمتر از ۲۵ هزار تا ۲۶ هزار تومان نیست.

سرپرست دفتر خدمات بازرگانی ادامه داد: ابزار دولت برای تنظیم بازار بازرگانی دولتی است تا در مواقعی که بازار از مسیر خارج می‌شود، با اشباع بازار قیمت کنترل شود.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=3973

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.