• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

تولید بیش از ۱.۵میلیون تن شلتوک در مازندران

  • کد خبر : 4046
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲:۰۶
تولید بیش از ۱.۵میلیون تن شلتوک در مازندران
رئیس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت که امسال یک میلیون و ۵۴۰ هزار و ۱۹۸ تن شلتوک در استان تولید شد که نسبت به سال گذشته دستکم ۱۱ هزار تن کاهش دارد دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ علی محمد رمضانی تولید شلتوک در سال گذشته را حدود یک میلیون و ۵۵۱ هزار و ۱۳۰ تن اعلام کرد و گفت که علت کاهش ۱۱ هزار تنی در سال جاری کم شدن سطح زیر کشت دوم بوده است.

وی با اعلام این که پارسال شالیکاران مازندران ۱۱۰ هزار هکتار از شالیزارهایشان را به روش دوباره نشاء و دونوچ زیر کشت برده بودند ، گفت امسال در مجموع ۹۲ هزار و ۵۶۰ هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت دوم رفته بود.

کشت دوم برنج در شالیزارهای مازندران پس از برداشت محصول کشت اول به دو روش نشای دوباره و پرورش ساقه شالی یا ” دونوچ ” انجام می شود. در روش اول کشاورزان اقدام به آماده سازی دوباره شالیزار می کنند ولی در روش دوم ساقه های باقی مانده از کشت نخست دوباره جوانه زده و پرورش داده می شود .

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران گفت که امسال کشاورزان مازندران از سطح ۲۱۵ هزار هکتار شالیزاری که زیر کشت اول قرار داشت یک‌ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۶۸۶ تن شالی برداشت کردند ولی میزان محصول در کشت دوم ۲۴۲ هزار و ۵۱۲ تن بوده است.

وی کمبود آب و تنش خشکسالی را علت اصلی کاهش سطح زیر کشت دوم برنج در مازندرن اعلام کرد .
رمضانی همچنین از افزایش اقبال شالیکاران مازندران به کشت ارقام پرمحصول در سال های اخیر خبر داد و گفت که امسال سطح زیر کشت این ارقام در استان به ۶۲ هزار و ۷۰۲ هکتار رسیده بود. شیرودی ، فجر ، خزر و ندا از جمله ارقام کیفی برنج پرمحصول مازندران هستند.

وی سطح زیر کشت ارقام پرمحصول در سال گذشته را ۴۶ هزار هکتار اعلام کرد.

رییس اداره برنج جهاد کشاورزی مازندران سطح زیر کشت ارقام محلی برنج استان را هم در سال جاری ۱۵۲ هزار و ۲۹۸ هکتار اعلام کرد و گفت که سطح زیر کشت این ارقام سال گذشته ۱۶۹ هزار هکتار بود که در سال جاری کاهش یافت.

وی با اعلام این که امسال کار برداشت شالی در حدود ۹۷درصد از شالیزارهای استان به صورت مکانیزه انجام شد که نتیجه آن کاهش هزینه تولید برای کشاورزان بوده است ، بیان داشت: اگر چه تنش و استرس کم آبی در شرق مازندران بویژه در شالیزارهای شهرستان گلوگاه در شرقی ترین نقطه استان وجود داشت ، ولی رها شدن زمین شالیکاری در سال جاری نداشته ایم.

رمضانی در باره میانگین قیمت عمده فروشی برنج در مازندران گفت : امسال متوسط قیمت برنج سفید ارقام محلی طارم محلی و هاشمی در شرایط پیک عرضه حدکثر ۳۳ هزار تومان و در کشت ارقام کیفی پرمحصول ۲۶هزار تومان بوده است.

وی افزود : طبق گزارش های ارسالی در حال حاضر طارم محلی و هاشمی در بازار عمده فروشی شالیکوبی های استان تا حدود ۴۷هزار تومان خرید و فروش می شود و قیمت برنج سفید شیرودی ۳۲ هزار تومان، ندا ۲۹ هزار تومان، فجر ۳۳ هزار تومان است.

این مسئول گفت : قیمت برنج سفید طارم محلی و بینام در کشت دوم نیز به بیش از ۵۲ هزار تومان رسیده است.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=4046

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.