• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

تجهیز و نوسازی ۷۵۰ هکتار از شالیزار محمودآباد

  • کد خبر : 4645
  • ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۶
تجهیز و نوسازی ۷۵۰ هکتار از شالیزار محمودآباد
مدیر جهاد کشاورزی محمودآباد گفت: تا پایان سال گذشته 750 هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتبار 74 میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ محمد هادی زاده گفت: کشاورزی همواره رکن اساسی اقتصاد مازندران و برای مناطق جلگه ای اصلی ترین منبع اشتغال، تولید و درآمد است، کشاورزی در محمودآباد از اوایل دهه ۸۰ و زمانی که به یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تبدیل شد تا حدود زیادی تحت الشعاع قرار گرفت ولی در سال های اخیر با حمایت دولت در حوزه های تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری و افزایش ضریب مکانیزاسیون بار دیگر این بخش مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر در حال تبدیل شدن به رکن تأثیرگذار اقتصادی و فراتر از گردشگری است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با تشریح اقدامات انجام شده برای پویایی بخش کشاورزی طی سال های اخیر، اظهار داشت: در سال های اخیر به خصوص از سال ۱۳۹۵ حدود ۷۵۰ هکتار اراضی شالیزاری این شهرستان با اعتبار ۷۴ میلیارد ریال تجهیز و نوسازی شد و در سال ۱۴۰۰ نیز ۵۴ هکتار اراضی شالیزاری روستای برنجده با اعتبار ۳۲ میلیارد ریال آغاز به کار کرد که در سال جدید در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت.

هادی‌زاده افزود: افزایش بازده تولید برنج، مکانیزه کردن کشت، امکان کشت دوم، بهبود حفاظت از آب و خاک، مدیریت و صرفه جویی آب، افزایش بهره وری آبیاری، ارتقای وضعیت اقتصادی و اجتماعی جامعه کشاورزان، کاهش سختی کار و افزایش بهره­‌وری از مزایای طرح ملی تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است.

وی همچنین به افزایش قدرت اقتصادی کشاورزان با اجرای طرح نوسازی اراضی شالیزاری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۷ هزار و ۵۴۵ هکتار سطح زیر کشت اول برنج این شهرستان است که متوسط تولید آن پنج تن شلتوک در هر هکتار است.

این مقام مسوول به افزایش کشت مجدد اشاره کرد و افزود: سال ۹۱ کشت مجدد به صورت غالب در بخش سرخرود شهرستان و در مساحتی حدود ۲۰۰ هکتار انجام می شد، ولی در حال حاضر سالانه چهار هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی شالیزاری که دارای آب مطمئن هستند زیر کشت مجدد برنج می رود که هر سال در حال افزایش است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد به افزایش سه برابری کشت دونوج یا رتون به عنوان بخش دیگری از پیامدهای مثبت تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری یاد کرد و توضیح داد: در گذشته تنها دو هزار و ۵۰۰ هکتار شالیزار محمودآباد پرورش دونوج انجام می شد ولی اکنون به هفت هزار هکتار رسیده است.

هادی‌زاده گفت: در مجموع سالانه ۳۰ هزار هکتار اراضی محمودآباد زیرکشت برنج می رود که علاوه بر در اختیار گرفتن سهم ۱۰ درصدی تولید برنج (شلتوک) استان، سهم مهمی نیز در تولید برنج منطقه و تامین امنیت غذایی کشور دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد با بیان اینکه یکی از مهم ترین بخش های توسعه ای کشاورزی طی سالیان اخیر توسعه کشت مکانیزه بوده است، افزود: سال ۹۱ کشت مکانیزه تنها در حدود ۵۰ هکتار اراضی شهرستان محمودآباد انجام می شد ولی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۸ هزار هکتار اراضی به صورت مکانیزه کشت شده و پیش بینی می شود امسال این مقدار به ۱۰ هزار هکتار برسد.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۶۱ دستگاه نشاکار در محمودآباد وجود دارد، ادامه داد: کشت مکانیزه سبب سهولت کار، کاهش هزینه تولید و همچنین افزایش بهره وری خواهد شد که کشت حداکثری را در پی دارد و در نهایت منجر به افزایش توان اقتصادی کشاورز خواهد شد.

هادی زاده با بیان اینکه هزار و ۲۲۱ نفر از کشاورزان طی پنج سال گذشته از تسهیلات خرید ادوات کشاورزی برخوردار شدند، افزود: از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ بیش از ۴۶ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید دستگاه نشاکار، تیلر، پهباد، تراکتور و کمباین اختصاص یافت که زمینه توسعه مکانیزاسیون را در کشت برنج فراهم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محمودآباد خاطرنشان کرد: برای اولین بار مراحل کاشت، داشت و برداشت ۱۰۰ هکتار اراضی شالیزاری محمودآباد به طور کاملا مکانیزه انجام شد.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=4645

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.