• امروز : یکشنبه - ۳۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

نخستین بذرپاشی برنج در شالیزارهای میاندورود

  • کد خبر : 5801
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۰
نخستین بذرپاشی برنج در شالیزارهای میاندورود
معاون جهاد کشاورزی میاندورود از انجام نخستین بذرپاشی برنج در زمین های شالیزاری روستای ولوجا بخش گهرباران این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ محمدرضا نوری از نخستین بذرپاشی شالی در زمین های شالیزاری بخش گهرباران شهرستان میاندورود در فصل زراعی جاری خبر داد و گفت: اولین بذرپاشی برنج از رقم طارم هاشمی در دو هکتار زمین شالیزاری این شهرستان انجام شد.

معاون مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان میاندورود به شالیکاران توصیه کرد بذور مورد نیاز را از کارگزاری های مجاز و از بذرهای اصلاح شده تهیه کنند.

نوری با بیان اینکه با توجه به کاهش بارندگی‌ها و پایین بودن آب سد در سال جاری، کشاورزان باید مدیریت آب را در دستورکار خود قرار دهند تا در فصل تابستان بویژه در مناطق پایین دست با کمبود منابع آب مواجه نشوند، افزود: کشت خشکه کاری یکی از راهکارهای برون رفت در زمان کم آبی است.

این مسوول تصریح کرد: مهم‌ترین چالش کشت برنج با روش های رایج و سنتی، مصرف زیاد آب و کاهش بهره وری منابع است که با توجه به تغییرات اقلیمی و کاهش منابع آبی جاری و زیرزمینی کشور، می‌طلبد کشت این محصول به سمت روش‌هایی با مصرف آب کمتر و سهولت و بهره‌وری بیشتر پیش برود تا کشاورزان در شرایط کم‌آبی از فواید و عواید حاصل از این کشت سودمند محروم نشوند و تولید این محصول در کشور رونق داشته باشد.

وی تصریح کرد: خُشکه کاری برنج نوعی از روش کشت مستقیم برنج در شرایط کم آبی است که در این روش، بذر برنج به صورت خشک در بستر خشک به صورت مستقیم، کشت می‌شود و آبیاری بر خلاف روش غرقاب دائم مرسوم و رایج، به صورت دوره‌ای و بر حسب نیاز و شرایط خاک صورت می‌گیرد و در خشکه کاری بروز آفت مهم کرم‌ساقه‌خوار برنج و بیماری بلاست برنج به حداقل ممکن می‌رسد که این خود باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی در این شیوه کشت است.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=5801

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.