• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

ابزار کنترل واردات در دست دولت است

  • کد خبر : 6021
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۳
ابزار کنترل واردات در دست دولت است
رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج کشور در خصوص انتقاداتی که به واردات برنج می شود و تولید کننده‌ها را در این بین متضرر می سازد، گفت: ابزار کنترلی دست خود دولت و در جاهای مختلف دولت می‌تواند دخالت کند و میزان واردات را کنترل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ محمد مختاریانی، رئیس انجمن تولید کنندگان و تامین‌کنندگان برنج کشور در خصوص نرخ قیمت برنج گفت:: باید بپذیریم که سال قبل قیمت برنج ایرانی به طور عجیب و غریبی بالا بود. به طوری که سال قبل قیمت برنج  برای مصرف کننده حدود ۱۴۰ هزار تومان  بود و الان نرخ برنج هاشمی اعلا برای مصرف کننده ها به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

مختاریانی معتقد است: علت این افت قیمت‌ها هم به دلیل این بود که کشاورزان برنج‌شان را نگه داشتند تا با نرخ بالاتری بفروشند اما با توجه به اینکه سال زراعی خوب و پرباری داشتیم قیمت‌ها آنطور که برنج کاران انتظار داشتند رشد نکرد.

با این حال برخی فعالان بخش معتقدند با توجه به قیمت تمام شده‌ای که برای تولید محاسبه می‌شود، با نرخ‌های فعلی نیز کشاورزان متضرر نمی‌شوند. اگرچه قیمت‌های سال قبل بالا بوده و شاید به مذاق تولید کننده‌های داخلی این حرف چندان خوش نیاید اما در واقع سال قبل چون تولید دچار کمبود شده بود قیمت‌ها رشد کرد. ضمن اینکه واردات هم در آن سال به‌دلیل عدم تامین ارز، کاهش قابل توجهی داشت و لذا قیمت برنج ایرانی در داخل رشد زیادی کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج کشور در خصوص انتقاداتی که به واردات برنج می شود و تولید کننده‌ها را در این بین متضرر می سازد، می‌گوید: ابزار کنترلی دست خود دولت و در جاهای مختلف دولت می‌تواند دخالت کند و میزان واردات را کنترل کند. با این وجود به نظر می رسد با توجه به منافع عامه مردم باید اقدام مناسب انجام شود؛ یعنی شاید وارد کننده ترجیح بدهد بیشتر وارد کند تا بیشتر سود کند یا برعکس تولید کننده  تمایل داشته باشد واردات کمتر باشد تا محصول خود را با نرخ بالاتری بتواند بفروشد اما به نظر بنده آنچه به نفع مردم است باید انجام شود.

وی تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که در حوزه تولید همواره باید کشاورز سود معقولی از فروش محصول خود کسب کند اما در زمانی هم که قیمت‌ها از محدوده طبیعی خارج می‌شود به تبع انتظار می‌رود دولت از طریق واردات نیاز بازار را تامین کند.

در بحث مصرف برنج و به طور کلی سرانه مصرف این محصول در کشور آمار و ارقام‌های متفاوتی اعلام می‌شود که گفته می‌شود ارتباط نسبتا مستقیمی با قیمت برنج دارد. با این وجود کارشناسان می‌گویند به طور میانگین سرانه مصرف برنج در ایران بین ۳۶ تا ۴۰ کیلوگرم متغیر است به این معنا که وقتی قیمت  کالاهای رقیب برنج مانند ماکارونی نسبت به برنج خارجی و داخلی بسیار ارزان‌تر است، سرانه مصرف کمتر می شود. به این ترتیب امسال با ارزان‌تر شدن قیمت برنج ایرانی انتظار می‌رود سرانه مصرف رشد داشته باشد.

 در گواه این حرف مختاریانی می گوید: یکی از سال‌هایی که کمترین میزان واردات برنج رقم خورد، همزمان با موقعی بود که نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را تغییر دادند و چون کالای رقیب برنج کماکان یارانه و سوبسید می‌گرفتند و برنج نمی‌گرفت در نتیجه مقدار مصرف برنج کاهشی شد.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6021

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.