• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید برنج ایرانی

  • کد خبر : 6381
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۴
کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید برنج ایرانی
رئیس انجمن تولید و تامین کنندگان برنج گفت: با توجه به اینکه ما در بطن کار هستیم برآورد می کنیم که تولید برنج داخلی امسال ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ محمد مختاریانی رئیس انجمن تولید و تامین کنندگان برنج گفت: بر اساس آنچه به تازگی سازمان آمار و گمرک کشور ارائه داده است میزان واردات برنج در ۵ ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل تا ۵۵ درصد کاهش داشته است. در واقع این اتفاق از سوی بخش دولتی رقم خورده است. این در شرایطی است که سال قبل یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شد و به این ترتیب تا حدودی زیاد بود.

مختاریانی افزود: با این وجود در بازار به شدت کمبود برنج خارجی محسوس است و همین امر باعث افزایش ۱۵ درصدی قیمت برنج خارجی شده است. این در حالی است که شنیده ها حاکی است بعد از پایان ماه صفر و آغاز شدن یکسری مراسمات و آیین ها با افزایش تقاضا برای برنج خارجی مواجه می شویم و لذا پیش بینی می شود تا ۲۰ درصد دیگر قیمت ها افزایش یابد.

وی همچنین در خصوص شرایط تولید نیز می گوید: برخلاف آنچه برخی مسئولان اعلام می کنند با توجه به اینکه ما در بطن کار هستیم برآورد می کنیم که تولید برنج داخلی امسال ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر خواهد بود. لذا درست است که سال قبل نباید تا به آن حد برنج وارد می شد اما امسال با کمبود برنج خارجی در بازار قطعا قیمت ها افزایشی می شود. در ادامه نیز بخش دولتی سال بعد اقدام به واردات بیشتر می کند و این روند معیوب ادامه می یابد.

مختاریانی با بیان اینکه دولت به عنوان های مختلف مانع تراشی کرده و موجب شده الان ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج در گمرکات بماند، افزود: این روند افراط و تفریطی که در بحث واردات برنج از سوی بخش دولتی صورت می گیرد موجب می شود تولید کننده، وارد کننده و مصرف کننده همگی با هم متضرر شوند.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگرچه هنوز در بازار به اصطلاح برنج کهنه موجود است اما وقتی این برنج جمع شود حتما بار کم خواهد بود. ضمن اینکه قیمت تمام شده برنج تولیدی نیز امسال بالا بوده است. لذا در حالی که قیمت هر کیلوگرم برنج کیفی هندی در بازار الان ۶۰ هزار تومان به بالا است الان قیمت منطقی برنجی کیفی ایرانی نیز ۸۰ هزار تومان به بالا است.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6381

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.