• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه شالیزار مازندران و گیلان

  • کد خبر : 6708
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۹
توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه شالیزار مازندران و گیلان
مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت کشت دوم پاییزه و زمستانه محصولات کشاورزی بعد از برنج کاری در اراضی شالیزاری شمال اشاره کرد و اظهار داشت: امسال توسعه کشت دوم در ۵۵ مزرعه نمونه از شالیزارهای مازندران و گیلان عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: سبزی و صیفی، حبوبات، دانه های روغنی و انواع علوفه مهمترین محصولات برای کشت پاییزه و زمستانه در اراضی شالیزاری مازندران و گیلان است.

مجری طرح گندم و برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ وزارت جهاد کشاورزی در ۲ سال گذشته با برگزاری نشست های تحقیقاتی، نظام کشت دوم را در شالیزارهای مازندران و گیلان تدوین کرده است.

وی بیان داشـت: امسال نیز در ۲۸ مزرعه نمونه شالیزاری مازندران و ۳۷ مزارع استان گیلان کشت پاییزه و زمستانه عملیاتی شده است.

سهرابی با بیان این که برای این طرح اعتبار ترویج و آموزش، برگزاری کارگاه های آموزشی و تهیه بذور نیز انجام شده است، افزود: بررسی های نشان می دهد که با گسترش نظام کشت دوم در شالیزاری مازندران و کیلان تا چهار میلیون تن محصولات کشاورزی کشور افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: مهمترین عامل توسعه کشت دوم در اراضی شالیزاری شمال را علاوه بر افزایش میزان تولید و درآمد بهره برداران، حاصلخیزی خاک عنوان کرد.

شایان ذکر است؛ کلزا، گندم، جو و علوفه به عنوان مهم ترین محصولات کشاورزی پاییزه استان مازندران است، طبق برنامه پیش بینی شده امسال ۱۵ هزار هکتار کلزاکاری، حدود ۶۰ هزار هکتار گندم و حدود ۸۰ هزار هکتار نیز زیر کشت انواع علوفه از جمله جو، گیاهان علوفه ای، صیفی و سبزیجات رفته است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6708

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.