• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

واردات برنج کاهش یافت

  • کد خبر : 6756
  • ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷
واردات برنج کاهش یافت
وزارت جهاد کشاورزی با پیش بینی برداشت ۲.۵ میلیون تن برنج برای سال جاری، از کاهش واردات این محصول از ۱.۹ میلیون تن سال گذشته به یک میلیون در سال جاری و کاهش ۴۰۰ هزار تنی در مقایسه با میانگین واردات ۱۰ ساله خبر داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ با آغاز جنگ روسیه و اکراین و توقف عرضه کالاهای اساسی توسط این دو کشور که هر دو از بزرگترین عرضه کننده های کالاهای اساسی کشاورزی در جهان هستند به یک باره قیمت مواد غذایی به سرعت در جهان افزایش یافت و رقابتی میان کشور ها برای واردات و تامین امنیت غذایی خود شکل گرفت به طوری که برخی از کشور‌های آفریقایی در معرض گرسنگی قرار گرفتند.
ایران نیز یکی از کشورهای بود که به سرعت برای واردات کالاهای اساسی اقدام کرد به طوری که حجم زیادی مواد غذایی مانند نهاده‌های دامی، روغن، شکر و برنج به کشور وارد شد که حتی بیشتر از نیاز معمول کشور بود؛ هر چند بعد از چند ماه قیمت کالاهای اساسی در دنیا سقوط کرد و شرایط به حالت اولیه برگشت.
در حالی درمحصول برنج در سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی واردات بودیم و برخی نمایندگان مجلس به این مساله انتقاد کردند که وزارت جهاد کشاورزی دلیل آن را تعادل بخشی به بازار برنج اعلام کرده است.

بنابراین گزارش در حالی که برخی افراد ادعای تولید ۳ میلیون تن برنج داخلی در سال گذشته را مطرح کرده اند که تا کنون در هیچ سالی چنین رکورد تولیدی ثبت نشده است و میزان تولید برنج داخلی در سال ۱۴۰۱ نیز با استناد به آمار معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی کمتر از ۲٫۵ میلیون تن برآورد می شود.

این موضوع زمانی غیر واقعی‌تر می‌شود که ادعای واردات ۳_۲ میلیون تن برنج خارجی نیز به آن افزوده می‌شود در حالی که آمار اعلامی گمرک در سال گذشته کمتر از ۱٫۹ میلیون تن واردات برنج صورت پذیرفته است.
از نظر منطق اقتصادی نیز این ادعاها با تردیدهای جدی مواجه است، به عبارت دیگر چگونه ممکن است با احتساب ادعای ۶_۵ میلیون تن تولید برنج داخلی و واردات برنج خارجی در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد بالغ بر ۳۰۰ درصدی قیمت برنج داخلی و افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت برنج خارجی در بازار باشیم.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6756

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.