• امروز : جمعه - ۲۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
2

اعتراض کشاورزان به واردات برنج در سالیان مختلف

  • کد خبر : 6873
  • ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
اعتراض کشاورزان به واردات برنج در سالیان مختلف
معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه دعوا بین کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی سال‌های زیاد است که وجود دارد گفت: در مواقعی که تولید برنج به میزان قابل توجهی وجود داشته بازهم حجم واردات زیاد بوده و با یک عدم همخوانی روبه رو بوده‌ایم که مجر به نگرانی کشاورزان می‌شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص اعتراضات کشاورزان به واردات برنج در سالیان مختلف گفت: دعوا بین کشاورزان و وزارت جهاد کشاورزی سال‌های زیاد است که وجود دارد؛ با توجه به این که برنج یک محصول وابسته‌ای به میزان بارش است عدد ثابتی در تولید آن وجود ندارد و طبق اسناد ما شاهد آن هستیم در مواقعی که تولید برنج به میزان قابل توجهی وجود داشته بازهم حجم واردات زیاد بوده و با یک عدم همخوانی روبه رو بوده‌ایم که مجر به نگرانی کشاورزان می‌شد.

وی افزود: علت اصلی عدم همخوانی میزان واردات با تولید کشور در سال‌های گذشته مربوط به عدم مدیریت جریان واردات بوده چرا که نظارت درستی بر ثبت سفارشات و تطابق آن با نیاز واقی صورت نمی‌گرفت.

خانی نوذری در خصوص افزایش قیمت برنج در سال گذشته گفت: تولید برنج در سال زراعی ۱۴۰۱ به میزان قابل توجه و خوبی صورت گرفت، اما به واسطه عوامل مختلفی در بازار از جمله حذف ارز ترجیحی قیمت برنج ایرانی تقریبا سه برابر شد، مسئولین وقت برای کنترل شرایط ۳۰ درصد بیشتر از نیاز واقعی کشور اقدام به واردات برنج کردند.

وی افزود: با توجه به میزان بارندگی مطلوبی که در سال گذشته رخ داد طبق اعلام معاونت زراعت جهاد کشاورزی تولید برنج ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و به دومیلیون پانصد تن خواهد رسید، بر همین مبنا از متوسط سالیان گذشته واردات برنج کاهش پیدا خواهد کرد.

این مقام مسؤول گفت: هدف گذاری وزارت جهاد کشاورزی بر مبنای افزایش تولید برای واردات برنج زیر یک میلیون تن است که با همین هدف ثبت سفارش انجام دادیم، تا کنون واردات برنج بخش خصوصی زیر ۷۰۰ تن بوده است.

وی در پایان گفت: با مسیر مدیریت ثبت سفارشات که شاهد خروجی آن هستیم تا پایان سال زیر یک میلیون تن واردات برنج خواهیم داشت و این کمترین میزان واردات در یک دهه گذشته خواهد بود.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6873

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.