• امروز : دوشنبه - ۳۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
1

شالیکاران مازندران از بذرپاشی خزانه برنج خود داری کنند

  • کد خبر : 6948
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۹
شالیکاران مازندران از بذرپاشی خزانه برنج خود داری کنند
رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: شالیکاران دست‌کم تا ۲ هفته آینده از انجام بذرپاشی خزانه‌ برنج به‌دلیل حاکمیت‌ هوای‌ سرد پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ علی‌محمد رمضانی افزود: شرایط جوی و همچنین نگرانی کشاورزان در ارتباط با تنش آبی در فصل گرم سال طی روزهای گذشته، کشاورزان مازندران را وارد مزارع کرد.

وی ادامه داد: باتوجه به بارش‌ها، کشاورزان استان به‌منظور بهره‌گیری از آب‌های سطحی به فکر آماده‌سازی اراضی برای انجام عملیات آب‌تخت و شخم و شیار اولیه شدند اما بذر پاشی با خطر سرمازدگی گیاه برنج مواجه خواهد شد.

رییس اداره برنج سازمان جهاد کشاورزی مازندران تصریح کرد: باتوجه به اینکه برخی از کشاورزان درحال آماده‌سازی اراضی هستند، با نفوذ سامانه سرد بارشی به کشاورزان تاکید شد از انجام بذرپاشی خزانه‌برنج دست‌کم تا ۲هفته آینده به‌دلیل حاکمیت‌ هوای‌ سرد پرهیز کنند.

کارشناسان کشاورزی بهترین زمان برای خزانه گیری برنج را نیمه اول فروردین می دانند، اما در یک دهه اخیر به دلیل تغییرات آب و هوایی و از پنج سال پیش با هدف کشت دوم، شمار زیادی از شالیکاران بویژه کشاورزان حوزه آبریز دشت هراز در شهرستان های فریدونکنار، آمل، بابل، بابلسر و محمود آباد از دهه اول اسفند خزانه گیری را آغاز می کنند.

تا قبل از سال ۱۳۹۲ به طور معمول خزانه گیری برنج از اوایل فروردین آغاز می شد و بوته شالی از دهه سوم اردیبهشت به زمین اصلی برای نشاکاری انتقال می یافت، اما این فرایند با هدف کشت مجدد و استفاده از روان آب های زمستانی سال به سال جلوتر آمده است.

اگرچه مشاهدات نشان می دهد که برخی از کشاورزان از ۱۰ روز پیش اقدام به خزانه گیری کردند، اما جهاد کشاورزی مازندران بهترین زمان برای عمل آوری بوته برنج را از بیستم اسفند ماه توصیه کرده است.

آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ۲۱۶ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر کشت اول برنج رفت که از این سطح حدود یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن شلتوک برداشت شد و از ۱۰۰هزار هکتاری که به کشت دوم رفته است، یعنی در مجموع حدود یک میلیون ۴۵۰هزار تن شلتوک در استان تولید و به بازار عرضه شده است.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6948

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.