• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
4

کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به سال گذشته

  • کد خبر : 6958
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۳
کاهش بیش از ۳۰ درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به سال گذشته
دولت سیزدهم با شروع فعالیت و اجرای برخی اقدامات حمایتی از جمله حذف دلالان در خرید برنج ایرانی از مزارع باعث شد قیمت برنج ایرانی در سال جاری کاهش چشمگیری داشته باشد. .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی برنج نیوز؛ طی دو سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز چشم دلالان به بازار برنج ایران باز شد تا جایی که برخی سودجویان برای افزایش قیمت اقدام به احتکار برنج کردند که این امر باعث کاهش قدرت خرید برنج شد. مردم اما دولت سیزدهم با شروع فعالیت و اجرای برخی اقدامات حمایتی از جمله حذف دلالان در خرید برنج ایرانی از مزارع باعث شد قیمت برنج ایرانی در سال جاری کاهش چشمگیری داشته باشد. .

بررسی ها نشان می دهد که قیمت برنج ایرانی زودبازده در سال گذشته از ۷۰ هزار تومان، برنج ممتاز هاشمی و طارم بین ۱۲۰ تا ۱۸۰ هزار تومان آغاز شده و برنج ممتاز داخلی نیز بین ۹۰ تا ۱۱۰ هزار تومان خواهد رسید.

این بدان معناست که قیمت برنج ایرانی در سال گذشته نسبت به سال گذشته بیش از ۳۰ درصد کاهش داشته است و برخی از هموطنانی که پیش از این امکان خرید برنج ایرانی را نداشتند، اکنون می توانند برنج ایرانی را برای سبد خانواده عرضه کنند.

البته خرید برنج ایرانی یا خارجی سلیقه ای است، یعنی بخشی از هموطنان در استان های مرزی کشور تمایل به مصرف برنج خارجی دارند و حتی اگر قیمت برنج ایرانی از این هم کمتر باشد باز هم اینطور نیست. تمایلی به مصرف برنج ایرانی ندارند. چرا که طبق آمار با کاهش قیمت برنج ایرانی طی یک سال گذشته و افزایش قیمت برنج خارجی به دلیل نوسانات نرخ ارز، برخی از هموطنانی که به دلیل افزایش قیمت برنج خارجی به مصرف برنج خارجی رفته بودند. قیمت برنج ایرانی به مصرف برنج ایرانی بازگشت.

در واقع بیشتر برنج مورد نیاز کشور از تولیدات داخلی و سالانه قسمت کمی از واردات تامین می شود. بر اساس آمار معاونت زراعت در سال گذشته ۲٫۲ میلیون تن برنج در کشور تولید شده است. که برای تنظیم بازار این محصول و کاهش قیمت استفاده شد، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن برنج پاکستانی و هندی وارد کشور شد که این میزان واردات باعث کاهش قیمت برنج داخلی شد.

بر اساس گزارش مرکز آمار و انستیتو تغذیه ایران، هر ایرانی به طور متوسط ​​سالانه ۳۵ کیلوگرم برنج مصرف می کند که با توجه به جمعیت ایران، سالانه به ۳ میلیون تن برنج سفید نیاز است.

استان گیلان با ۲۳۰ هزار هکتار رتبه اول، استان مازندران با ۲۱۰ هزار هکتار رتبه دوم و استان گلستان با ۷۰ هزار هکتار کشت برنج در رتبه سوم کشور قرار دارند.

واردات برنج بخشی از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت بازار مصرف و تامین سبد خانواده جامعه است و تنها در حد کسری بازار و فاصله تولید ملی با نیاز انجام می شود. کشور. البته این میزان واردات به دلیل جایگزینی با سایر اقلام خوراکی یا افزایش قیمت و سایر متغیرها، گاه دارای دامنه نوسانی نسبت به میانگین ۱۰ ساله است.

به همین دلیل اخیرا احمد خانی نوذری معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی مدیریت واردات برنج در کشور در سال جاری را در راستای حمایت از تولید ملی و کاهش ۴۲ درصدی حجم واردات مورد تاکید قرار داده است. این کالا، و گفت: افزایش واردات برنج در سال گذشته دلیل افزایش قیمت برنج داخلی، نیاز به افزایش سطح ذخایر استراتژیک به دلیل تاثیر نگرانی ها از جنگ اوکراین و روسیه و افزایش آن است. در مصرف برنج خارجی در کشور

وی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود ۲٫۵ میلیون تن برنج تولید می شود و با توجه به ثبات بازار برنج و در راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، اقداماتی انجام شده است تا واردات برنج امسال کمتر از میانگین سال های گذشته است. یعنی در ۹ ماهه امسال ۷۰۰ هزار تن برنج خارجی وارد کشور شد و مقرر شد این میزان برنج وارداتی تا پایان سال به یک میلیون تن برسد.

به گفته وی، با فرآیند نظام‌مندسازی سفارش‌ها در سال جاری، عامل انسانی از تصمیم‌گیری حذف شده و فرآیند صدور مجوز واردات با دقت بالایی رصد، نظارت و مدیریت می‌شود که در میزان واردات به کشور موثر بوده است.

لینک کوتاه : https://berenjnews.com/?p=6958

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.